Badem

Ako ste u potrazi za zdravom grickalicom, doktor, trener ili nutricionista će vam svakako preporučiti da uključite badem ili neki drugi orašasti plod u ishranu. Ranije otpisivani zbog visokog sadržaja masti, bademi se danas preporučuju osobama koje pokušavaju da izgube kilograme.

Badem je seme ploda bademovog drveta, voća srodnog breskvi, kajsiji i trešnji. Postoje dve vrste badema: slatki badem (Prunus amygdalis dulcis) – koji skoro svakodnevno konzumiramo – i gorki badem (Prunus amygdalis amara), koji je veoma gorak i nije u široj upotrebi.

Prednosti badema i zašto bi trebalo da ga jedete

Bademi se svrstavaju u jedan od najboljih izvora esencijalnih hranjivih sastojaka za optimalno zdravlje. Samo šaka badema dnevno:

  • poboljšava rad srca,
  • sprečava gojaznost
  • koriguje nivo šećera u krvi i
  • pomaže u borbi protiv Alchajmerove bolesti.

Jedna porcija (oko 23 badema) sadrži 6 grama proteina i 4 grama vlakana, plus vitamin E (35% dnevnih potreba), magnezijum (20% dnevinih potreba), riboflavin (20% dnevnih potreba), kalcijum (8% dnevnih potreba) i kalijum (6% dnevnih potreba). Odličan su izvor gvožđa, cinka i mangana. Pored toga, bademi su voće sa niskim glikemijskim indeksom.  Sadrže visok procenat masnoća, 14 grama po porciji. Na sreću, dve trećine su mononezasićene masti, zdrave za srce.

Prema studiji iz 2005. godine. Objavljenoj u Journal of Nutrition, bademe je najbolje jesti cele, jer u svojoj braon opni sadrže 20 moćnih antioksidanata flavonoida koji u kombinaciji sa vitaminom E u samom bademu stvaraju jedinstven paket koji snižava nivo holesterola, smiruje upalne procese i još mnogo više od toga.

Takođe, potapanjem badema se dodatno povećava bioraspoloživost hranjivih sastojaka. Dovoljno je da šaku badema potopite u vodi, prekrijete, ostavite preko noći i ujutru ocedite.

Bademi sadrže malo ugljenih hidrata, bogati su zdravim masnoćama,vlaknima i proteinima što ih čini idealnim izborom za dijabetičare. Ono što ih izdvaja je i visok nivo magnezijuma u hemijskom sastavu, minerala koji učestvuje u više od 300 procesa u telu, uključujući kontrolu šećera u krvi. Ispostavilo se da 25-38% osoba obolelih od dijabetesa tipa 2 imaju deficit magnezijuma, čijom korekcijom se značajno snižava nivo šećera u krvi i uspostavlja normalna funkcija insulina. Ovo indicira da hrana bogata magnezijumom, kao što su bademi, može biti dragocena u prevenciji metaboličkog poremećaja i dijabetesa tipa 2, koji su ozbiljan problem današnjice.

Takodje, dokazano je da dodavanje badema uz obrok snižava glikemijski indeks. Prema studiji objavljenoj 2007. godine, kombinovanjem badema uz obroke bazirane na hlebu i belom brašnu, visok glikemijski indeks se snižava proporcionalno unesenim bademima ćime se sprečavaju nagli skokovi šećera u krvi posle obroka.

Najpoznatiji uticaj badem ima na zdravlje srca

Medjutim, ono po čemu su bademi možda najpoznatiji je njihov uticaj na zdravlje srca. Zaključak brojnih studija u poslednjih nekoliko dekada je isti: bademi sprecavaju bolesti srca i održavaju zdrav nivo holesterola u krvi. Jednostavna strategija planiranja obroka i zamene grickalica bogatih rafinisanim ugljenim hidratima, bademima, dovodi do smanjenja rizika od smrti izazvane srčanim udarom za 30-45%. Bademi nisu zaslužni samo za snižavanje nivoa lošeg holesterola u krvi, već sprečavaju njegovu oksidaciju, čime preventivno deluju na razvoj srčanih oboljenja. Pored toga, magnezijum opušta arterije i vene što omogućuje slobodan protok krvi kroz telo i sprečava srčani udar, dok kalijum, odgovoran za kontrakcije mišića i provođenje nervnih signala, održava normalan krvni pritisak i srčanu funkciju, što je odlična prevencija protiv visokog pritiska i ateroskleroze.

Zbog odlične kombinacije minerala u sastavu, bademi će jačati vaše kosti, i sačuvati vas od osteoporoze. Uključivanjem badema u zdrav program ishrane, pomoći će Vam i u borbi protiv gojaznosti. Iako visokokalorični, bademi će zbog vlakana u svom sastavu ubrzati Vaš metabolizam, osećaj sitosti će biti duži, a nivo šećera u krvi stabilan, tako da nećete osećati nagli pad energije ili napade gladi.

A sada pravac u zdravu hranu po kesicu badema.