Esencijalni sastojak našeg organizma – Voda

Da li primećujete da Vam nedostaje energije tokom dana? Ili možda često nešto grickate s nogu i onako navodno usput, a niste gladni?

Probajte da rešite navedeno uvećanjem učestalosti unosa vode na dnevnom nivou.

Održavati organizam hidriranim je jedna od najvažnijih stvari ukoliko vodite užurban ili aktivan život.

Takođe, u dosta slučajeva kada osećate glad, zapravo je moguće da ste samo žedni ili dehidrirani.

Popijte čašu vode.

Naš mozak često ne razaznaje glad od žeđi i obrnuto.

Kada birate vodu za piće, pokušajte da se držite izbora mineralne (negazirane) odnosno obične vode.

Potrudite se da ne pijete velike količine odjednom i u pokretu.

Ukoliko pijete vodu iz česme, birajte hladnu, jer topla voda iz česme dolazi preko cevi iz bojlera. Zbog navedenog nije najbolja opcija za Vaše zdravlje.

Izbegavajte konzumiranje gazirane vode.

Ili ukoliko baš imate potrebu, redukujte konzumaciju gazirane vode koliko god je to moguće.

Ne doprinosi Vašem cilju u pogledu telesne transformacije, svakako.

VODA I NAŠE TELO – ČINJENICE, MITOVI I MODNI TRENDOVI

Organizam novorođenčeta sadrži oko 87% vode (H2O) od ukupne telesne težine.

Organizam odraslog deteta sadrži oko 70%, mladog čoveka oko 60%, dok organizam čoveka od 80 godina sadrži svega oko 50% vode.

Dakle, tokom života neprekidno opada ćelijski sadržaj vode.
Obratite pažnju i potrudite se da pružite organizmu prikladan odgovor na nedostatak vode, a to je njen uredan unos.

Voda je važna za organizam zbog održavanja mnogih funkcija.

Oko 60% organizma čini voda, a smeštena je u stanicama organizma. Nalazi se u krvotoku i prostorima između stanica.

Neodvojivo od vode u organizmu su i soli (posebno natrijum).

Voda se gubi iz tela putem mokraće, stolice, disanjem i preko kože, te povraćanjem i krvarenjem.

Sadržaj vode u organizmu, odnosno koncentracije otopljenih soli u telesnim tečnostima je pažljivo regulisano u uskom rasponu koncentracija. Taj mehanizam je prvenstveno usmeren na održavanje optimalnog arterijskog krvotoka. Optimalni arterijski krvotok služi za dobru prokrvljenost organizma (dovod kiseonika i hranjivih materija u sve delove organizma).

Regulacija vode kod zdrave osobe je tako precizno podešena da je prvi mehanizam zaštite od dehidratacije lučenje antidiuretičkog hormona koji zadržava tečnosti u organizmu, a sljedeći je osećaj žeđi i uzimanje vode.

Neke životne situacije, višestruko podstiču izlučivanje antidiuretičkog hormona, a to su stres i mučnina, kad je za organizam važno da je održana dobra prokrvljenost, te samim tim i adekvatna hidratacija.

Stručnjaci Institute of Medicine savetuju da popijete čašu obične vode uz svaki obrok i između obroka.
Preporuka je i da je poželjno popiti po čašu vode pre, za vrijeme i nakon intenzivnog treninga ili sportskih aktivnosti.
Dodatno uzimanje vode, potrebno je kod velikih vrućina kad je znojenje pojačano i kod dugih putovanja avionom budući da je vazduh u avionu suv, te je neophodno da se dodatno hidrirate.

Aktuelno verovanje u pogledu ispravne hidratacije organizma je da je potrebno da popijete 8 čaša vode dnevno, uz ostali dnevni unos hrane i pića. Ovo verovanje, međutim nije stručno utemeljeno. Ostaje pitanje, da li je ovakva preporuka prerasla u verovanje pri prepisivanju i tumačenju nekih interpretacija. Verovanje je postalo trend.
Danas, kao posledicu tog trenda, imamo savremeni, neizostavni, modni detalj odnosno dodatak ili aksesoar – bočicu sa vodom.

Povećana količina vode koju se uzima razređuje (smanjuje koncentraciju soli) plazmu i koči izlučivanje antidiuretičkog hormona te se izlučuje više mokraće. Nema nikakve zdravstvene koristi od pijenja dodatnih 8 čaša vode za organizam niti za zdravlje bubrega ili bešike.

Kao i svako preterivanje, u slučaju preteranog konzumiranja nekih napitaka, moguće je i preterano opterećenje organizma nekim sastojcima tih napitaka.

Ni voda nije izuzetak.