Kurkuma

Kurkuma je izuzetno važan začin, koji kao takav zaslužuje počasno mesto. Kurkuma je čak važnija nego cimet, kojim smo započeli seriju blogova o začinima, a u cilju poboljšanja opšteg zdravstvenog stanja. Pročitajte kakve sve prednosti kurkuma ima za Vaš organizam i zbog čega je važno konzumirati je u manjim količinama, svakog dana.

Da se razumemo, pored cimeta i kurkume, preostala tri začina koja preporučujem kao dodatak svakodnevnoj ishrani, bi trebalo da unosite u manjim količinama svakodnevno, a u cilju boljeg raspoloženja, koncentracije, snage i bržeg metabolizma. O njima će više reči biti u nedeljama koje dolaze, a bitno je odmah kazati da su ovi začini veoma bogati antioksidantima, i da su korisni u borbi protiv raka, dijabetesa, upalnih procesa, srčanih oboljenja i mnogo više.

Zato pokušajte da ih konzumirate često, i uz minimalne troškove ćete obogatiti svoju ishranu i zdravlje.

Poreklo kurkume i značaj za zdravlje

Kurkuma je biljka iz porodice đumbira, a začin kurkuma se pravi od korena ove biljke, koja potiče iz jugoistočne Azije i Okeanije tj. sa prostora Indije, Južne Kine i severne Australije. Ima vrlo specifičan ukus, pa se može reći da je egzotično biberasto-đumbirastog ukusa. Kurkuma kao začin u svom sastavu sadrži antioksidant kurkumin, zaslužan za intenzivnu žuto-narandžastu boju i mnogostruku lekovitu upotrebu. Smatra se jednim od najmoćnijih prirodnih lekova:

  • ima snažno protivupalno i antikancerogeno delovanje;
  • značajno poboljšava kognitivne funkcije mozga, mentalnu snagu i koristi se kao prevencija Alchajmerove bolesti;
  • Kao dodatak tome, kurkuma deluje antibakterijski, antigljivično, eliminiše toksine, poboljšava krvnu sliku, smanjuje nivo šećera i holesterola u krvi, leči bolesti jetre, srčana oboljenja, kožne bolesti, bolove u zglobovima, artritis…

Dovoljno?

Caka sa kurkumom

Naravno, kao i kod svih dobrih stvari i ovde postoji caka. Naime, brojne studije su dokazale da se kurkumin veoma slabo apsorbuje i brzo metaboliše u organizmu, što dovodi do veoma niske bioraspološivosti. Na sreću postoji tri potpuno prirodna načina da se bioraspoloživost drastično poveća.

  1. Prvi način je piperin, osnovni sastojak crnog bibera, koji drastično poboljšava apsorpciju kurkumina. Zato ako kuvate jelo sa kurkumom obavezno ga malo pobiberite.
  2. Pošto je jedan od razloga slabe raspoloživosti kurkumina njegova slaba topljivost u vodi, mešajte kurkumu sa uljima, kao što su maslinovo ulje, kokosovo ulje, laneno ulje i slični proizvodi.
  3. Još jedan način da iskoristite maksimum iz kurkume jeste kvercetin, flavonoid, sastojak mnogih biljaka, uglavnom voća tamno plave boje, kao što je grožđe, borovnice i šljive. On sprečava enzim koji deaktivira kurkumin u organizmu. Kvercetin se takodje nalazi u crnom vinu, crnom luku, jabukama, spanaću, brokoliju, ali voće tamne boje sadrži najveću koncetraciju. Ubacite kurkumu i malo bibera u smuti od bobičastog voća i vrlo brzo ćete osetiti mnoge benefite ovog moćnog začina.

Kurkuma je samo jedan od začina koji mogu delovati blagonaklono na vaš organizam, zato proverite i sledeće nedelje, koji je treći začin po redu od pet ključnih začina za poboljšanje opšteg zdravlja.