Kinoa

Potražnja za Kinoom u poslednjih nekoliko godina je naglo porasla. Kinoa je pseudocerealija, biljka koja je po svojima nutritivnim vrednostima i načinu pripreme slična žitaricama (cerealijama). Kao takva vrlo je popularna i primenjiva za svakodnevnu ishranu i zdravlje.

Kinoa se često se definiše kao žitarica. Pripada familiji Amaranthaceae i srodna je sa kupusom, blitvom i cveklom. Biljka podseća na svoje srodnike, jestivo je seme ali i listovi koji se retko mogu naći na tržištu. Postoji mnogo vrsta kinoe, a najrasprostranjenije su: bela, crna i crvena. Kinoa bele boje je prefinjenog, neutralnog ukusa, vazdušaste teksture, dok su crna i crvena kinoa jačeg, orašastijeg i hrskavijeg ukusa.

Kinoa se uzgaja u Južnoj Americi (Bolivija, Čile, Peru). Hiljadama godina bila je osnovna namirnica Inka.

Narod Inka, sa planinskog venca Andi, znao je sve prednosti kinoe, ove zlata vredne namirnice po zdravlje ljudskog organizma. Smatrali su je najznačajnijom namirnicom, jer im je svojim hranljivim materijama obezbeđivala dovoljno snage, energije, osećaj sitosti i pozitivno je uticala na opšte zdravlje.

Kinoa ne sadrži gluten, lako se vari, jednostavno priprema i savršena je zamena za pirinač, proso, kus – kus, ovsene pahuljice, brašno… U poređenju sa žitaricama, hranljive materije koje kinoa sadrži su korisne, upečatljive, bez alergena i na zavidnom nivou.

Kinoa je kompletan protein! Sadrži svih devet esencijalnih aminokiselina, koje naš organizam nije u mogućnosti da sintetiše i njih je neophodno unositi putem ishrane, dok ostale žitarice i biljke sadrže najviše tri. Aminokiseline podržavaju jake mišiće, izuzetnog su značaja za sportiste i kao takve, kinoa sadrži: leucin, izoleucin, valin, koji se metabolišu u mišićima češće nego u jetri.

Konzumiranjem kinoe obezbeđuje se dovoljno energije za trening.

Energetska vrednost 100g sirove kinoe sadrži 368kcl od toga:

  • 64g ugljenih hidrata,
  • 4,1g proteina,
  • 6g masti,
  • 7g vlakana.

Vegeterijancima savršena zamena za meso. Kinoa je bogata dobrim monozasićenim mastima: omega 3 i oleinskom kiselinom, koje su posebno važne jer podižu nivo dobrog HDL holesterola i smanjuju nivo lošeg LDL holesterola. Pozitivno deluju na zdravlje srca, krvnih sudova, razvoj mozga i funkciju vida. Antioksidativna sposobnost kinoe je podjednaka voću i povrću –  u izobilju sadrži fitonutrijente flavonoide, koji sprečavaju velike upale i čuvaju organizam od štetnih slobodnih radikala.

Kinoa se smatra namirnicom od vitalnog značaja za sveukupno zdravlje organizma. Prisutan je raznolik sastav minerala i vitamina:  fosfor, gvožđe, mangan, magnezijum, cink, bakar, selen, kalijum, kalcijum; kao i kompleks vitamina B ( B1, B2, B3, B6, B9 ) i E vitamin.

Kinoa sadrži više kalcijuma od mleka i više proteina od mesa.

Lekovita svojstva kinoe od velikog su značaja za zdravlje ljudi u prevenciji i lečenju bolesti:

  • Smanjuje rizik od srčanog udara za 29%, snižava holesterol, krvni pritisak, doprinosi očuvanju kardiovaskularnog sistema.
  • Ženama u menopauzi može smanjiti rizik od pojave raka dojke.
  • Reguliše nivo šećera u krvi, što dovodi do smanjenja rizika od dijabetesa.
  • Pomaže kod mršavljenja, reguliše probavu, ubrzava metabolizem, smanjuje apetit i pruža osećaj sitosti.

Upotreba kinoe

Obarena Kinoa ukus i izgled

U poslednje vreme kinoa u kulinarstvu zauzima zaslužno mesto i izaziva veliko interesovanje. Lako se priprema, zbog svog neutralnog ukusa može se kombinovati u raznim jelima, slatkim i slanim varijantama.  Potrebno je pre upotrebe kinou dobro isprati vodom, da bi spao saponin (gorkog ukusa), neštetan po zdravlje. Semenke kinoe presvučene su saponinom, koji ih štiti od nepovoljnih uticaja spoljašnje sredine.

Priprema se tako što se na jednu meru kinoe, dodaju dve mere vode. Kada provri, smanjiti temperaturu, poklopiti i ostaviti da se lagano kuva 10 – 15 min. Kinoa u toku kuvanja nabubri, postaje mekša, i postaju vidne klice u obliku spirala koje joj daju hrskavi ukus.

Na koji način i u kojim kombinacijama ćete je pripremati, zavisi od Vašeg ukusa i kreativnosti. Konzumira se u vidu celog semena, ali i u obliku pahuljica i brašna. Kuvana kinoa odličan je dodatak raznim salatama, supama, čorbama, voćnim kašama. Zanimljiv prilog mesnim jelima i povrću. Upotrebljava se u pripremi kolača i hleba.

Ukoliko se kinoa još uvek nije našla na Vašem jelovniku, pravo je vreme, jer teži da postane namirnica zdrave hrane budućnosti!