Đumbir

Đumbir zaista zaslužuje sam vrh liste prirodnih kućnih lekova. Koristi se kroz istoriju od strane različitih kultura širom sveta jer ima dokazanu moć isceljenja za mnoštvo bolesti. Začin đumbir je pun esencijalnih hranjivih materija i obnavljajućih, podmlađujućih jedinjenja. Poznato je da služi kao pomoć kod bezbroj sitnih problema, kao što su mučnine, a đumbir se pokazao bolje i od mnogih lekova u borbi protiv raka.

Zdravstvene koristi đumbira dolaze pre svega zbog izuzetnog sadržaja antioksidanata. Iako su svi začini dobri izvori antioksidanata, đumbir sadrži više od 25 različitih! Namirnice koje sadrže širok spektar antioksidanata su efikasnije u borbi protiv različitih vrsta slobodnih radikala, u različitim delovima tela. Malo je poznata činjenica da začini (i začinske biljke) kao što je đumbir imaju daleko već koncetracije antioksidanata nego bilo koje voće i povrće. Đumbir ima izuzetno jaku aromu, koja dolazi iz esencijalnih ulja i fenolnih jedinjenja  kao sto su džindžerol i shogaol, koji su,  osim što doprinose oštrom i toplom ukusu, zaslužni za mnoge dobrobiti po zdravlje. Đumbir ima samo 80 kalorija na 100g i ne sadrži holesterol, ali je bogat mnogim važnim nutrijentima kao što su vitamini b6 i b5, minerali kalijum, mangan, bakar i magnezijum.

Đumbir je izuzetno efikasan protiv mučnine i povraćanja izazvanih različitim uzrocima:

  • jutarnje mučnine u trudnoći,
  • hemoterapija,
  • mučnine izazvane vožnjom i kretanjem, i
  • mučnine u postoperativnom periodu.

Različite studije su dokazale da đumbir može da bude isto efikasan, sa manje sporednih efekata, kao dramamin (dimigal).

Takođe, ima izraženo anti-inflamatarno dejstvo, tako da je veoma dobar protiv bolova. Đumbirovo ulje se pokazalo kao odlično sredstvo za ublažavanje bolova kod ljudi obolelih od osteoartritisa. Studijom iz 2013. dokazano je da uzimanje 3 grama đumbira ili cimeta sprečava upalu mišića kod sportista a odličan je i kod ublažavanja menstrualnih bolova kod žena. Potencijal đumbira u otklanjanju bola ide još dalje. Osim što pomaže u bolovima mišića i zglobova, otkriveno je da ublažava glavobolje kod hronične migrene bolje od većine lekova u upotrebi, sa mnogo manje sporednih efekata.

Sudeći po prvim istraživanjima đumbir ima i snažno anti-dijabetičko svojstvo.

U nedavnoj studiji 2015. godine, u kojoj je učestvovala 41 osoba obolela od dijabetesa tipa 2, uzimanje 2 grama đumbira dnevno smanjuje skokove šećera u krvi za 12%. Takođe dramatično poboljšava HBA1C, marker za dugoročne nivoe šećera u krvi. U istoj studiji pokazalo se da terapija u trajanju od 12 nedelja znatno smanjuje i markere koji prikazuju faktor rizika od srčanih oboljenja.

Protivupalna svojstva đumbira bez sumnje ga čine korisnim kod mnogih hroničnih inflamatornih bolesti uključujući i rak. I zaista, istraživanje objavljeno u British Journal of Nutrition, pokazalo je in vitro i in vivo antikancerogeno dejstvo đumbira, ukazujući njegov pozitivan učinak protiv raka prostate. Druga istraživanja su pokazala anti-tumornu aktivnost koja može da pomogne kod tipova raka veoma teških za lečenje, uključujući rak pluća, jajnika, debelog creva, dojke, kože i pankreasa. Dalje, zbog sposobnosti da spreči toksične efekte mnogih supstanci (uključujući i lekove protiv raka), korisno je da se uključi uz redovnu terapiju.

Kako spremati đumbir i uvesti ga u ishranu

Prilikom procesa sušenja i mlevenja đumbir trpi određene promene, ali i dalje nudi mnoštvo dobrobiti i definitivno je odlično uvesti ga u ishranu u bilo kojem obliku. Metoda pravljenja mlevenog đumbira smanjuje količinu džindžerola,  ali se isto tako pokazalo da pojačava nivo drugih zdravih jedinjenja, kao što je shogaol, koji takođe ima veoma impresivno dejstvo po zdravlje, u rangu sa džindžerolom.

Jedan od najjednostavnijih načina da uvedete đumbir u svoju ishranu jeste čaj od djumbira. Jednostavno, isecite par kolutova i prelijte vrućom vodom. Takođe možete oguliti koren i narendati ga kao dodatak čajevima ili kuvanim jelima. Svež đumbir može se čuvati u frižideru najmanje tri nedelje ili više od šest meseci u zamrzivaču. Eksperimentišite tako što ćete dodati đumbir i cimet u čaj, ujutru, posle jela ili uveče. I vidite da li ćete primetiti neko od zdravstvenih benefita koje smo upravo opisali.